Pelicans-konsernin tilikausi voitollinen – liikevaihto kasvoi 36 prosentilla | Pelicans

Maanantai 22.4. 18:30 VS.

Pelicans-konsernin tilikausi voitollinen – liikevaihto kasvoi 36 prosentilla

Pelicans takoi vahvan tuloksen haastavista olosuhteista huolimatta. Tulevaisuudessa kehittymisen eteen on tehtävä entistä enemmän töitä – “Haluamme olla kaikilla tasoilla Päijät-Hämeen ylivoimaisesti kovin urheilubisnestoimija.”
​​​​​​​

Lahden Pelicans Oy:n ja Pelicans Ravintolat Oy:n liikevaihto oli päättyneellä tilikaudella (1.5.2021–30.4.2022) 6 923 557 euroa. Liikevaihto nousi edellistä tilikaudesta 1 843 691 euroa (36 prosenttia). Tilikauden 2021–2022 voitollinen tulos oli 709 304 euroa (edellisellä tilikaudella tappiota 1,07 miljoonaa euroa). Yhteiskunnan tukia Pelicans sai päättyneellä tilikaudella yhteensä 1 207 886 euroa.

- Positiivinen tulos ei olisi ollut mahdollinen ilman laajaa ja sitoutunutta kumppaniverkostoa sekä kausikorttilaisten, osakkeenomistajien ja koko Pelicansin ympärillä seisovan päijäthämäläisen kiekkoyhteisön tukea. Iso kiitos kaikille tahoille, jotka ovat kulkeneet rinnallamme koronan riuduttamien tilikausien aikana, kommentoi Pelicansin toimitusjohtaja Lauri Pöyhönen.

- Tuloksen takana on myös yhtiömme tekemiseen sitoutunut ja siihen uskonut organisaatio, joka on haastavista ajoista ja alati muuttuvasta liiketoimintaympäristöstä huolimatta tehnyt ahkerasti töitä yhteisen tavoitteemme eteen, Pöyhönen jatkaa.

Pelicansin liikevaihto (ja tilikauden tulos) ennen koronapandemiaa ja sen aikana:
2019–20: 8,60 milj. € (- 0,54 milj. €)
2020–21: 5,08 milj. € (- 1,07 milj. €)
2021-22: 6,92 milj. € (+0,71 milj. €)

- Onnistuneesta tilikaudesta 2021–2022 huolimatta tulee muistaa, että takana on kaksi taloudellisesti erittäin haastavaa tilikautta. Vanhat rasitteet aiheuttavat ylimääräistä kuormaa kassanhallintaan vielä lähitulevaisuudessakin. Tuskin olisimme tässä tilanteessa ilman omistajien takaamaa pääomalainaa ja muita tilikaudella 2020–2021 tehtyjä taloudellisia uudelleenjärjestelyjä, Pöyhönen huomauttaa.

Pelicansin päättyneen tilikauden tuloksessa on mukana Jääkiekon SM-liiga Oy:n jakama 200 000 euron osinko.

Yhtiökohtaisesti eriteltynä jääkiekkotoiminnasta vastaavan Lahden Pelicans Oy:n päättyneen tilikauden liikevaihto oli 5 116 903 euroa ja voitollinen tulos 602 747 euroa (edellisellä tilikaudella 3,82 milj. € ja –0,565 milj. €). Pelicans Ravintolat Oy:n vastaavat lukemat olivat 1 806 655 ja 106 556 euroa (1,26 milj. € ja –0,51 milj. €).

- Molemmat yhtiöt kykenivät normalisoimaan liiketoimintaansa sangen epästabiilista liiketoimintaympäristöstä huolimatta. Tammikuussa 2022 tiukentuneet koronarajoitukset lamaannuttivat liiketoimintaa. Onneksi rajoitukset kuitenkin poistuivat ja niiden aiheuttamia liiketaloudellisia tappioita pystyttiin paikkaamaan yhteiskunnalta saadun sulkemiskorvauksen avulla, Pöyhönen sanoo.

Pelicansin Liiga-joukkue pelasi kuluvan vuoden (2022) kuusi ensimmäistä runkosarjaotteluaan lähes tyhjille katsomoille (10–50 katsojaa). Koronapandemiasta aiheutuneet yleisörajoitukset höllentyivät Lahdessa monia muita Liiga-paikkakuntia myöhemmin.

- Kaikesta huolimatta onnistuimme rakentamaan päättyneellä tilikaudella positiivisen tuloksen, mikä antaa hyvät askelmerkit tulevaisuuteen, sanoo Pöyhönen.

Jatkossa Pelicans haluaa kasvaa ja levittäytyä entistä laajemmin koko Päijät-Hämeen talousalueella. Alkaneen tilikauden tavoite on kasvattaa liikevaihto 7,8 miljoonaan euroon.

- Kasvu vaatii motivoituneelta ja nälkäiseltä organisaatioltamme aktiivista “jalkatyötä” päijäthämäläisessä yrityskentässä. Pyrimme koko ajan löytämään uusia kumppanuuksia entisestään vahvaan ja laajaan Pelicans-verkostoon, Pöyhönen viestittää.

Pelicansin kumppanimyynti on tällä hetkellä hivenen viime vuoden vastaavaa ajankohtaa edellä. Kausikorttimyynti on samalla tasolla viime kauteen verrattuna.

Liiketoiminnan suunnitelmallinen kehittäminen näkyy myös urheilupuolella. Pelicansin Liiga-joukkueen pelaajabudjetti on kohonnut viime kaudesta noin 10 prosentilla. Tällä hetkellä toteutumassa oleva pelaajabudjetti on 2,2 miljoonaa euroa.

- Tahtotilamme on kasvattaa pelaajabudjettia entisestään, mutta siihen vaikuttavat urheilullinen menestyminen, pelaajamarkkinat sekä myyntimme ja liiketoimintamme kehitys tilikauden aikana, sanoo toimitusjohtaja Pöyhönen.

- Haluamme olla kaikilla tasoilla Päijät-Hämeen ylivoimaisesti kovin urheilubisnestoimija. Kaikessa panostamisessa pitää kuitenkin säilyttää taloudellinen realismi, hän jatkaa.

Lisätiedot:
Lauri Pöyhönen