Pelicans on maailman ensimmäinen hiilineutraali jääkiekkojoukkue

Lahden Pelicansin prosessi matkalla hiilineutraalisuuteen on saavuttanut pisteen, että lahtelainen liigajoukkue voi juhlistaa saavutustaan maailman ensimmäisenä hiilineutraalina jääkiekkojoukkueena. ​​​​​​​

Lahden Pelicansin 2017-2018 alkanut projekti kohti hiilineutraalisuutta on saavuttanut ensimmäisen tärkeän etappinsa ja Pelicansin liigajoukkue on nyt virallisesti maailman ensimmäinen hiilineutraali jääkiekkojoukkue.

Hiilijalanjäljen laskennan suoritti LUT-yliopiston apulaisprofessori Ville Uusitalo ja tavoitteena oli laskea Lahden Pelicansin liigajoukkueen hiilijalanjälki yhden liigakauden ajalta perustuen ISO elinkaariarvioinnin standardeihin.

Tarkastelussa valittiin lähtökohdaksi samat laskennan rajaukset, kuin Hepo-Oja (2018) jääkiekon SM-liigalle tekemässä tarkastelussa. Tässä tarkastelussa mukana olevat osa-alueet ovat joukkueen liikkuminen pelimatkoilla, pelaajien ja toimihenkilöiden työmatkaliikkuminen sekä yleisön liikkuminen kotiotteluihin. Tämän lisäksi tarkastelu sisältää liigajoukkueelle kohdistetun osuuden Isku Areenan sähkön, lämmön ja jääkoneen käytöstä sekä jätehuollosta.

Ensimmäinen laskenta tehtiin kauden 2017-2018 osalta ja tuorein laskenta kaudelta 2020-21. Vertailukausien aikana liigajoukkueen hiilijalanjälki pieneni yli 70% ja jäljelle jääneen 130 tCO2eq Lahden Pelicans on kompensoinut kansainvälisesti tunnustetun Gold Standardin sertifioimien projektien kautta.

- Olemme erittäin ylpeitä tästä virstanpylväästä ja toivomme, että esimerkkimme innostaa myös muita urheilutoimijoita työskentelemään tärkeän asian puolesta. Maailman ensimmäinen hiilineutraali jääkiekkojoukkue on meille välietappi ja ilmastotyömme tulee jatkumaan myös tästä eteenpäin, Pelicansin toimitusjohtaja Lauri Pöyhönen kommentoi.

Raportin hiilijalanjäljen muutoksista, laskennan rajauksista, pääoletuksista ja päätuloksista löydät artikkelin lopusta.
​​​​​​​

Tehdyt toimenpiteet kategorioittain


Joukkueen matkustaminen

Pelicansin liigajoukkue on luopunut lentämisestä ja suorittaa kaikki pelimatkansa bussilla. Joukkueen kuljetuksista vastaava ja pääyhteistyökumppaneihin lukeutuva Reissu Ruoti käyttää Pelicansin vieraspelimatkoihin ainoastaan uusiutuvia polttoaineita, jotka on valmistettu esimerkiksi jäterasvoista ja kasviöljyistä eli ne luokitellaan vetykäsitellyksi polttoaineiksi. Reissu Ruodin kuljetuksiin käyttämät autot ovat lisäksi Euro 6 -luokituksen saaneita, mikä on vähäpäästöisin ja paras päästöluokitus.

Pelaajien ja muun henkilökunnan liikkuminen

Reissu Ruodin tavoin Pelicansin pääyhteistyökumppaneihin kuuluvan Mega-Auton kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen yhtenä tärkeimmistä tavoitteista on ollut auttaa lahtelaisseuraa hiilineutraalisuustavoiteen saavuttamisessa. Autokannan tuottama hiilijalanjälki on pienentynyt viime kaudesta 33% ja jatkaa suunnitelman mukaisesti laskuaan myös tulevaisuudessa seuran autokannan päivittyessä. Tällä hetkellä autokanta on sekoitus bensiinimoottori-, hybridi- sekä sähköautoja.

Yksityisautojen lisäksi Pelicans-pelaajilla ja muulla henkilökunnalla on ollut käytössään viime vuodesta asti sähköinen yhteiskäyttöauto. Pelicansin ravintolatoiminnan yhteiskäyttöön on puolestaan tulossa vielä tällä kaudella sähköinen pakettiauto.

Pelicansin pelaajilla on joka vuosi keväästä syksyyn mahdollisuus käyttää seuran polkupyöriä, joita varsinkin nuoremmat pelaajat myös aktiivisesti hyödyntävät. Useampi seuran henkilökunnasta suorittaa myös nykyään työmatkansa julkisin kulkuneuvoin, kävellen, sähköpotkulaudalla tai pyöräillen.

Jäähallin lämpö ja sähkö

Isku Areenan lämmityksessä on koettu suuri muutos parempaan, kun Pelicansin pääyhteistyökumppaneihin lukeutuva Lahti Energia luopui kaukolämmön tuotannossa kivihiilen käytöstä. Seuraava askel koetaan 1.1.2022, kun halliyhtiö Spatiumin ansiosta Isku Areena siirtyy 100% uusiutuvan kaukolämmön käyttöön.

Ainut pieni takapakki Pelicansin hiilineutraalisuusmatkalla on nähty sähkön tuotannossa. Sähkön tuotannon päästöt ovat nimittäin kasvaneet hieman Isku Areenan sähkömyyjän vaihduttua. Tarjolla on tälläkin hetkellä ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja ja näiden käyttöönotosta on jo keskusteltu hallin toiminnasta vastaavan Spatiumin kanssa. Muutoksia tullaan näkemään mitä todennäköisimmin markkinatilanteen rauhoituttua.

Jääkone ja jätteet

Isku Areenan jääkoneet on uudistettu, jolloin myös niiden päästöt ovat pudonneet. Muutokset eivät näy vielä nyt julkaistussa raportissa.

Jätteiden osalta Pelicans on uusinut projektin aikana jätepisteet hallin ulko- sekä sisäpuolelle ja panostanut lajitteluun sekä kierrätykseen. Esimerkiksi kaikki liigajoukkueen ehjät varusteet hyödynnetään jatkokäyttöön ja muun muassa katkenneille mailoille on löydetty uusi käyttötarkoitus Game Worn -keräilypaitojen henkareina.

Yleisön liikkuminen

Yleisön liikkumisesta aiheutuneet päästöt putosivat radikaalisti viime kaudella Covid 19 -pandemiasta ja sen aiheuttamista yleisörajoituksista johtuen. Pelicans on pyrkinyt kannustamaan yleisöään saapumaan ottelutapahtumiin kestävillä kulkutavoilla ja tehnyt erilaisia kampanjoita muun muassa Lahden seudun liikenteen (edullisemmat liput otteluun saapuville) ja Reissu Ruodin (yhteiskuljetukset lähikunnista) kanssa. Yleisön saapuminen otteluihin kestävin kulkutavoin on myös selkeästi lisääntynyt muun muassa sähköpotkulautojen käytön yleistymisen myötä.

Kompensaatio

Olemme kompensoineet loput hiilijalanjäljestämme (130 tCO2eq) kansainvälisesti tunnustetun Gold Standardin sertifioimien projektien kautta.

Muita toimenpiteitä

Vaikka laskennassa tarkasteltiin vain rajattuja osa-alueita, on Pelicans pyrkinyt toimillaan pienentämään hiilijalanjälkeä kaikessa toiminnassaan ja suunnitelmia on tehty pitkälle tulevaisuuteen. Isossa kuvassa Pelicansin tavoitteena on jatkaa hiilineutraalisuusprosessia ja olla tulevaisuudessa hiilineutraali koko organisaation sekä kaiken toimintansa osalta. Alla esimerkkejä muista jo toteutetuista toimenpiteistä.

Pelicansin kotipyhätön Isku Areenan kaikki logomatot on uusittu yhteistyökumppani Lindströmin toimesta ja nyt areenasta löytyvät matot ovat 100% kierrätettyä kuitua, joka on valmistettu muovipulloista.

Isku Areenan aitioiden ja VIP-tilojen vessojen käsipaperipyyhkeet on korvattu ympäristöystävällisemmillä pyyherullilla ja sama tullaan toteuttamaan kaikissa Isku Areenan tiloissa.

Isku Areenan aitioissa ja VIP-tiloissa käytetään IRIS kierrätysmateriaalista valmistettuja lautasliinoja, jotka on tehty laadukkaasta REPREVE®-kuidusta, joka on puolestaan valmistettu muovipulloista.

VIP-tilojen pöytäliinat tulevat Lindströmiltä ja niiden ympäristöystävällisyys on hiottu huippuunsa pesuprosessia ja kuljetusjärjestelyitä myöten.

Pelicansin liigajoukkue ja toimistohenkilökunta on lopettanut kertakäyttömukien ja -kuppien käytön. Joukkueen jäsenillä on omat merkatut kestomuovimukit ja posliiniset kahvikupit, minkä myötä päivittäisen jätteen määrä on pudonnut merkittävästi.

Pelicansin ravintolatoiminnassa suositaan lähituottajia ja kotimaisia raaka-aineita.

Pelicansilla merkittävä viestinnällinen rooli

Merkittävin rooli lahtelaisseuralla on hiilineutraalisuustavoitteessaan ollut viestinnällinen. Pelicans oli vahvasti vaikuttamassa jo Lahden valintaan Euroopan ympäristöpääkaupungiksi, kun joukkueen pelaajat olivat muun muassa mukana Oslossa, missä kaikki hakijakaupungit olivat läsnä. Pelicans keräsi runsaasti kansallista ja kansainvälistä näkyvyyttä tämän vuoden tammikuussa pelaten yhden kotiottelunsa erikoispaidoissa, joista jokainen oli uniikki ja nosti esille erilaisia ilmastotekoja.

Medianäkyvyys on ollut muutoinkin prosessin aikana valtavaa, sillä Pelicansin ilmastotyötä käsittelevät nettiartikkelit ovat tavoittaneet kansainvälisesti yli 200 miljoonaa ihmistä. Eurooppalaisia TV-tuotantoryhmiä on myös vieraillut Isku Areenalla varsinkin tänä vuonna ahkerasti. Medianäkyvyyttä on tullut kotimaan ja Euroopan suurimpien medioiden lisäksi Yhdysvalloissa sekä Aasiassa.

Pelicans on myös ahkerasti julkaissut muun muassa sosiaalisessa mediassa erilaisia sisältöjä liittyen ympäristöystävällisyyteen ja pyrkinyt esimerkillään kannustamaan muita.

Huomioita ja tulevia toimenpiteitä
​​​​​​​
Lahden Pelicans on sopinut LUT-yliopiston kanssa keväällä 2022 toteutettavasta hiilijalanjäljen laskennasta, jossa huomioidaan nyt rajauksen ulkopuolelle jätettyjä kokonaisuuksia, kuten ravintolatoiminnan hiilijalanjälki.

Isku Areenan edustalle on tulossa 12 sähköautojen latauspistettä, joiden myötä myös sähköautokapasiteettia on helpompi kasvattaa. Ottelutapahtumissa latauspisteet ovat luonnollisesti myös katsojien käytössä.

Huolimatta nyt saavutetusta virstanpylväästä Pelicans tulee jatkamaan työtään ilmaston hyväksi ja kannustaa esimerkillään myös muita urheilutoimijoita ilmastotyöhön.

LAHDEN PELICANSIN LIIGAJOUKKUEEN HIILIJALANJÄLJEN LASKENTA

22.11.2021
Ville Uusitalo
LUT-yliopisto

Tässä tiivistetyssä raportissa on kuvattu Lahden Pelicansin liigajoukkueen hiilijalanjäljen laskennan rajaukset, pääoletukset ja päätulokset. Hiilijalanjäljen laskenta toteutettiin liigakaudelle 2017-2018 ja keskeiset muutokset hiilijalanjäljessä laskettiin kaudelle 2020-2021.

Laskennan lähtökohdat ja rajaukset
Tämän laskennan tavoitteena oli laskea Lahden Pelicansin liigajoukkueen hiilijalanjälki yhden liigakauden ajalta perustuen ISO elinkaariarvioinnin standardeihin. Tässä tarkastelussa valittiin lähtökohdaksi samat laskennan rajaukset, kuin Hepo-Oja (2018) Jääkiekon SM-liigalle tekemässä tarkastelussa. On hyvä huomata, että kaikilta osin ei ole yksiselitteistä, mitkä osa-alueet tulisi sisällyttää liigajoukkueen hiilijalanjälkeen. Tässä tarkastelussa mukana olevat osa-alueet ovat joukkueen liikkuminen pelimatkoilla, pelaajien ja toimihenkilöiden työmatkaliikkuminen ja yleisön liikkuminen kotiotteluihin. Tämän lisäksi tarkastelu sisältää liigajoukkueelle kohdistetun osuuden Isku Areenan sähkön, lämmön ja jääkoneen käytöstä sekä jätehuollosta. Myös esimerkiksi varusteet ovat olennainen osa liigajoukkueen toimintaa, mutta niiden osuutta ei vielä tässä vaiheessa voitu ottaa mukaan tarkasteluun, koska niiden hiilijalanjäljistä ei ole saatavilla riittävästi tietoa. Laskentaa voidaan myöhemmin tarkentaa puuttuvien osa-alueiden osalta.
​​​​​​​
Pelicansin liigajoukkueen hiilijalanjäljen laskeminen kaudelle 2017-2018
Liikkumistapojen, matkojen ja kimppakyytien osalta toteutettiin kysely katsojille (346 vastausta) ja henkilökunnalle (12 vastausta). Vastausten pohjalta saatiin laskettua keskimääräiset kulkutavat ja matkat. Näistä aiheutuvat päästöt laskettiin ottaen huomioon päästöt polttoaineiden käytöstä ja valmistuksesta eri kulkutavoille sekä skaalaamalla tulokset koskemaan koko liigakautta sekä katsoja- ja työntekijämääriä. Kokonaisyleisömäärä kotiotteluissa saatiin Liigan tilastoista. Joukkueen pelimatkojen osalta kauden kokonaisbussimatkat ja -lentomatkat yhdistettiin vastaavasti näitä kulkutapoja kuvaaviin päästökertoimiin. Lisäksi huollon pakettiauto kulki vieraspelimatkoilla ja sen päästöt on sisällytetty tarkasteluun. Jäähallin sähkön- ja lämmönkulutustiedot kerättiin jäähalliportaalista ja niiden valmistamisesta aiheutuvat päästöt laskettiin paikallisen kaukolämmön ja sähkön toimittajalta saaduilla päästökertoimilla. Jääkoneen käytön osalta saatiin propaanin vuosikulutus ja siihen liittyvät päästöt laskettiin propaanin polton päästökertoimen avulla. Näistä päästöistä liigajoukkueelle kohdistettiin osuus jäähallin käyttöasteen mukaisesti. Jätteiden osalta kerättiin tiedot jätemääristä ja niihin liittyvät päästöt laskettiin WWF:n ilmastolaskurin päästökertoimilla.

Muutokset Pelicansin liigajoukkueen hiilijalanjäljessä kaudelle 2020-2021
Tässä osassa laskettiin, paljonko Pelicansin liigajoukkueen hiilijalanjälki pienentyi muutostoimenpiteiden ja COVID-19 aiheuttamien poikkeusolojen seurauksena. Pelimatkojen osalta joukkue lopetti lentämisen ja kaikki matkat toteutettiin bussilla, jolloin bussin kokonaisajomäärä kasvoi. Bussissa siirryttiin kuitenkin käyttämään uusiutuviin raaka-aineisiin pohjautuvaa dieseliä, jonka käytölle luvataan 90% päästövähennys omaan hiilijalanjälkeen verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön. Jäähallin osalta paikallisessa kaukolämmön tuotannossa luovuttiin kivihiilen käytöstä, jolloin kaukolämmön tuotantoon liittyvät päästöt putosivat. Sähkön osalta sähkönmyyntiyhtiö vaihtui, jolloin sähkön valmistuksen laskennalliset päästöt kasvoivat. Liigan tilastojen mukaan Pelicansin yleisömäärä putosi 92% COVID-19 pandemian johdosta, millä oli suuri merkitys yleisön liikkumisen aiheuttamiin päästöihin. Muiden tekijöiden osalta ei tarkasteltu muutoksia kauden 2017-2018 laskentaan verrattuna.

Lahden Pelicansin liigajoukkueen hiilijalanjälki
Seuraavassa kuvassa on esitetty Pelicansin liigajoukkueen hiilijalanjälki niillä rajauksilla ja oletuksilla, jotka on esitetty tässä tiivistelmäraportissa. Vuoden 2021 kokonaishiilijalanjälki on 130 tCO2eq ja ilman yleisön liikkumista se on noin 100 tCO2eq.

Kuva 1: Pelicansin liigajoukkueen hiilijalanjälki ja sen muutokset

Kuva 1: Pelicansin liigajoukkueen hiilijalanjälki ja sen muutokset

Vähähiilisyyden tavoitteleminen on tyypillisesti jatkuva prosessi, jota voidaan tarkentaa ja parantaa tiedon karttuessa. Pelicans toteutti omassa lähestymisessään YK:n urheilutoimijoille suosittelemaa mallia. Sen ensimmäisessä vaiheessa mitataan toiminnan nykytilan hiilijalanjälki ja lisätään ymmärrystä mistä se aiheutuu ja toisaalta mitä epävarmuuksia ja tietopuutteita laskentaan liittyy. Tämän jälkeen vältetään ja vähennetään niitä päästöjä, joita pystytään (esim. lentäminen) ja korvataan toimintaa vähäpäästöisemmäksi (esim. bussien uusiutuva polttoaine). Tämän jälkeen loput päästöt, joista ei päästä kokonaan eroon voidaan kompensoida, jos halutaan tavoitella hiilineutraaliutta. Tämän jälkeen keskeisessä roolissa on tiedon välittäminen ja omasta prosessista kertominen. Tämän tarkastelun yksi keskeisimpiä tavoitteita onkin tietoisuuden lisääminen urheilutoimijoille ja kannustaminen toteuttamaan ilmastopäästöjen vähennyksiä.

Koska laskentaraportti on kausikohtainen, eivät kaikki toimenpiteet vähäpäästöisempään suuntaan näy vielä julkaistussa raportissa.