Tiedote koskien Pelicans–Vitkovice Ridera -ottelun tapahtumia 14.11. | Pelicans

Torstai 22.8. 18:00 VS.

Tiedote koskien Pelicans–Vitkovice Ridera -ottelun tapahtumia 14.11.

Lahden Pelicans on yhdessä Lahden Jäähalli Oy:n ja SOL Kiinteistöpalveluiden kanssa tehneet selvitystä koskien 14.11. Pelicans - Vitkovice Ridera ottelun tapahtumia.

Tiistain 14.11.2023 CHL-ottelu Lahden Pelicansin ja tšekkiläisen Vitkovice Rideran välillä jouduttiin keskeyttämään ensimmäisessä erässä Lahden Isku Areenan jääongelmien takia. Jää ei täyttänyt CHL:n standardeja: pelipinnan todettiin lohkeilevan ja jäässä olevan reikiä osan siihen asennettujen CHL-mainosten kohdilla.

Pelicans on teettänyt tapauksen kulusta ja taustoista selvityksen yhdessä Lahden Jäähalli Oy:n ja SOL Kiinteistöpalvelut Oy:n kanssa ja tämän selvityksen mukaan ongelma on todennäköisimmin syntynyt jäämainosten asennuksen jälkeisessä työssä.

Ottelun järjestävänä tahona Pelicans on toiminut normaaliin tapaan jäämainosten ja hallin muiden olosuhteiden muuttamisessa CHL-standardien mukaisiksi. Olosuhdepalaverit mainosten asennuksesta ja jään maalauksesta aloitettiin 30.10. halliyhtiön ja jäästä vastaavien tahojen kanssa.

Isku Areenan jäätä ryhdyttiin sovitun suunnitelman mukaisesti muokkaamaan CHL-ottelua varten sunnuntaina 12.11. Asennus käynnistettin jään maalauksella, jonka jälkeen asennettin jäämainokset. Jälkimmäisen työvaiheen suoritti Pelicans, CHL:n ohjeiden ja toimittaman jäämainosmateriaalien mukaisesti.

Työt valmistuivat maanantaina 13.11. klo 05.00 aamulla, jonka jälkeen hallin henkilökunta aloitti jään asennuksen. Jään jäädyttämistä varten oli sovittu, että Isku Areena on suljettuna koko maanantain, jotta jään rakentamiseen on riittävästi aikaa. Jäädyttäminen jatkui maanantaina iltaan asti, jolloin Pelicans varmisti hallin henkilökunnalta kaiken olevan kunnossa.

Ottelupäivänä 14.11. sekä Pelicans että Vitkovice harjoittelivat areenan jäällä aamulla. Näiden harjoitusten jälkeen joukkueiden pelaajat raportoivat jään poikkeamista. Tiedon jälkeen hallin henkilökunta suoritti jään korjausta läpi ottelupäivän.

Ottelu aloitettiin 18.30, jonka yhteydessä huomattiin jään kunnossa puutteita keskiympyrässä, joita korjattiin ja peli käynnistettiin korjaustoimenpiteiden jälkeen.

Ottelu keskeytettiin ensimmäisessä erässä, kun erää oli jäljellä 8.58. Tällöin jäässä huomattiin lisää poikkeamia, jonka jälkeen jään korjaus aloitettiin.

Kahden tunnin ajan hallin henkilökunta yritti korjata jäätä, mutta tuloksetta. CHL:n sääntöjen mukaan pelin keskeytyksen yläraja on 120 minuuttia, joten CHL:n ratkaisu oli lopulta peruuttaa ottelu.

Yhteistyössä tehdyn selvityksen mukaan jäämainosten asennuksessa ei huomattu poikkeavuutta, tai laiminlyöntejä. Myös jään rakennus ja jäädyttäminen ennen ottelua tehtiin vaatimusten mukaan.

Lahden Pelicans, Lahden Jäähalli Oy ja SOL Kiinteistöpalvelut jatkavat asian selvittelyä ja huolehtivat että jää on pelattavassa kunnossa perjantain Liiga-ottelussa.

Lisätietoja:

Miika Laakso, toimitusjohtaja